Stress og maveproblemer

Kan man få problemer med fordøjelsen, hvis man er stresset? Og hvorfor hænger de to ting sammen?

Mange får problemer med fordøjelsen, når de er stressede. Vores tarmsystem er forbundet med hjernen gennem den store hjernenerve, Nervus Vagus. Hjernenerven er blandt andet årsag til, at vores følelser giver udslag i reaktioner fra vores mave – måske derfor vi kalder det for vores ’mavefornemmelse’. Det er også hjernenerven, der er medvirkende i samspillet mellem vores hjerne (følehjerne) og tarm, når vi bliver påvirket under stress.

 

39435673 - close-up of woman suffering from stomach ache

Stress og maveproblemer kan i høj grad hænge sammen.

 

Når vi er stressede, udløser kroppen hormonerne adrenalin og noradrenalin. Tilsammen skaber de en ”kamp-eller-flugt”-reaktion i kroppen. Blodet bliver koncentreret til musklerne og hjernen, som er de områder af kroppen, man skal bruge i en farlig situation. Vores blære og tarm bliver derimod nedprioriteret, og aktiviteten afslappes.

Kroppens stress-reaktion giver god mening, når man tænker på, at vi i urtiden skulle flygte fra et rovdyr. Hvis man skulle besørge midt under flugten, ville det være fatalt. I dag er mange udsat for langvarig stress, men kroppen skelner ikke – dens reaktion er den samme. Og er vi stressede over lang tid, betyder det langvarig nedsat aktivitet omkring tarmen – og så kan man få forstoppelse.

 

 

Derfor er det vigtigt, at man øver sig på at slappe af og få ro på sin krop fx ved at:

  • Gå en tur
  • Løbe en tur i let tempo. Et højt tempo øger stressniveauet.
  • Lave afslapningsøvelser, hvor man får trukket vejret helt ned i maven og sænket pulsen. Yoga og guidede meditationsøvelser kan være en god hjælp til at finde ro.
  • Skærpe opmærksomheden på det, du laver lige nu. De fleste kender til begrebet multitasking, fordi vi i dag er så fokuserede på at kunne flere ting på samme tid, men det øger også vores stressniveau og nedsætter vores evne til at være i nuet. Især omkring måltidet er det vigtigt at være til stede og skærpe sin opmærksomhed på, hvordan maden ser ud, dufter og smager samt at få tygget maden langsomt og grundigt, så man er opmærksom på, hvornår man er mæt.
  • Dyrk sex – sex frigiver oxytocin og endorfiner, som man også kalder for ’kroppens eget morfin’, fordi de virker smertestillende, afslappende og beroligende på stress.

 

Læs mere:

“Hjælper motion mod maveproblemer?”

“Kan faste rutiner hjælpe med en bedre fordøjelse?”

“Hvilke madvarer hjælper på fordøjelsen – og hvilke skal man holde sig fra?”