Kost til en god fordøjelse

Hvilke madvarer hjælper på fordøjelsen – og hvilke skal man direkte holde sig fra?

Der findes mange madvarer, der kan hjælpe på fordøjelsen. Overordnet set skal man gå efter dem med mange fibre, fordi de fremmer bevægelse i tarmen. Du kan derfor med fordel fokusere på:

Grønne grøntsager
Alle grønne grøntsager indeholder bitterstoffer, som har mange gode funktioner i forhold til vores fordøjelse. For det første kan de aktivere fordøjelsesenzymerne i tarmen. For det andet kan de stimulere tarmens bevægelser. De kan desuden stimulere produktionen af galde, som vi bruger til at nedbryde og sikre, at vi kan optage det fedt, vi indtager.

Grove kål
Kål kan give en god mæthedsfornemmelse og er fuld af vitaminer – især A, C og D. De mest almindelige er grønkål, hvidkål, rødkål, blomkål og spidskål. Kål indeholder samtidig mange hensigtsmæssige plantenæringsstoffer, der kan bidrage til en god fordøjelse og smidiggøre madens passage igennem fordøjelsessystemet. Nogle får luft i maven af kål, men hvis man spiser det hver dag, så vænner kroppen sig til det, og så forsvinder luftproduktionen langsomt.

 

Vælg kost med mange fibre. Det stimulerer fordøjelsen.

Vælg kost med mange fibre. Det stimulerer fordøjelsen.

Fibre
Fibre er fordøjelsens bedste ven. Man skal sørge for at få kostfibre både fra grøntsager og fra grove korn og kerner, som man finder i rugbrød, groft knækbrød og groft brød i det hele taget. Hvis du leder efter en nem måde at få mange kostfibre på, så kan du gå efter klid, som har et meget højt indhold af kostfibre.

Mælkesyrebakterier
Mælkesyrebakterier kan give en sund balance i tarmfloraen. Man kan få mælkesyrebakterier fra mange forskellige produkter. De bliver beskrevet i indholdsdeklarationen som for eksempel L. Bulgaricus, L. Acidophilus og L. Bifidus. L’et står for lactobacillus.

I fermenterede fødevarer findes der også mælkesyrebakterier. Hele fermenteringsprocessen bevirker dannelse af bakterier, der kan bidrage til at opnå en sund tarmflora eller til at vedligeholde en god tarmflora.

 

Krydderurter
Alle krydderurter er gode for fordøjelsen, og det gælder såvel tørrede som friske.

Sunde fedtstoffer
De sunde fedtstoffer kan man finde i blandt andet oliven- og rapsolie. Sunde olier er generelt rigtig gode for fordøjelsen. Brug dem kolde i salater og oven på maden.

De madvarer, man omvendt bør styre udenom eller begrænse sit indtag af, er:

For meget mættet fedt
Mættet fedt kan give træg mave, fordi det kan forsinke selve fordøjelsesprocessen. Jo sværere det er at fordøje, jo længere kan det opholde sig i tolvfingertarmen. Fedt er generelt det sværeste for kroppen at fordøje og nedbryde, så begræns mængderne af det mættede fedt og sørg omvendt for, at det fedt, du indtager, er det umættede, sunde af slagsen.

Store mængder rødt kød
Rødt kød indeholder meget protein, og for meget protein kan nedsætte fordøjelsen og give mavesmerter. Molekylerne i protein er langt større end i kulhydrater, og det gør dem sværere for kroppen at nedbryde.

Inflammationsfremmende madvarer
Når man taler om inflammation i tarmen, så betyder det, at der er en betændelsestilstand, som forhindrer tarmen i at fungere optimalt. Nogle madvarer kan virke fremmende på betændelsestilstanden, mens andre kan virke hæmmende.

Har man problemer med fordøjelsen, bør man holde sig fra en række madvarer, fordi de er inflammationsfremmende. Det gælder især hvidt mel og sukker, som kan forsinke alle fordøjelsesprocesserne hele vejen gennem systemet. Brug groft mel i stedet for det fine, og find alternativer til det søde i grøntafdelingen. Grundlæggende er alt i grøntafdelingen inflammationshæmmende, så stil sukkertrangen med for eksempel mango, bananer, nødder og tørret frugt, men husk at det skal være i små mængder, da frugtsukker i store mængder også kan forsinke fordøjelsen.

Et lille tip til fordøjelsen
Hvis man har store udfordringer med fordøjelsen, så undgå at blande frugt og grønt. Frugter indeholder sukkerstoffet sorbitol, som kan danne luft i tarmen. Luften kan forhindre tarmen i at få optimal effekt af fibrene fra grøntsagerne. Frugt bør man faktisk aldrig spise sammen med eller efter et måltid, men hellere før. Det kan være en god idé at lave en lille kålsalat med citrusfrugt cirka en halv time før maden. Det stimulerer produktionen af mavesyre, og så kan man fordøje maden bedre. Bitterstofferne i kålen sikrer dannelsen og frigørelsen af galdesure salte, som er med til at nedbryde for eksempel fedt.

Læs mere:

Kan stress give maveproblemer?

Hjælper motion på maveproblemer?

Hjælper det på fordøjelsen med faste rutiner?